Enkele stappen van het bouwtraject
Voordat met de voorbereidingswerkzaamheden van het (ver)bouwen van uw woning wordt begonnen, is het raadzaam om de kosten inzichtelijk te maken. Voor een goede weergave van de totaal te verwachten ontwikkel- en bouwkosten zal er een stichtingskosten-opzet worden gemaakt en met u worden doorgenomen.
Een goede basis is het op schrift stellen van uw eisen en wensen. Dit betreft de wensen van de ruimte indeling en het gebruik van de ruimtes. De keuzes die u maakt moeten passen bij de beleving van uw woonomgeving en uw financiële kaders.
Selecteren van de architect die past bij uw wensen, het aansturen van de architect en, indien nodig, de constructeur, zodat binnen uw functionele wensen en financiële kaders het ontwerp met aandacht wordt gemaakt. Ook zal er een inventarisatie worden gedaan naar de gemeentelijke eisen.
Voordat er een offerte bij een of meerdere aannemer(s) of installateur(s) zal worden aangevraagd, is het aan te raden om een technische omschrijving op te stellen. In de technische omschrijving worden de materialisatie en de installatie van de woning omschreven. Met een duidelijke beschrijving kunnen de offertes goed worden vergeleken. Dit betreffen de wensen, de materiaalkeuzes en de installaties.
Is er een omgevingsvergunning nodig? Voor het verkrijgen van de omgevingsvergunning zijn er naast de architect en constructeur meerdere partijen nodig om de benodigde onderzoeken en uitwerkingen van het plan te vervaardigen. Het inschakelen en begeleiden van een tekenbureau, controle en toetsen van tekeningen en detailleringen of het laten uitvoeren van een bodemonderzoek kunnen tot mijn werkzaamheden behoren
Is het in uw situatie het beste om met één aannemer het bouwtraject in te gaan of heeft u voorkeur voor een aanbesteding met meerdere aannemers? Daarin kan ik u adviseren. Ik kan de gehele aanbestedingsprocedure voor u begeleiden. Deze werkzaamheden bevatten het uitschrijven van de aanbestedingsprocedure, aannemers uitnodigen, aannemers tijdens de rekenperiode informeren en het beantwoorden van eventuele vragen. Vervolgens de vergelijking en beoordeling van de prijsaanbiedingen en, daar waar nodig, bekijken waar besparingen/bezuinigingen mogelijk zijn.
Als er de intentie is om tot overeenstemming te komen met de aannemer, die de voorkeur verdient, kan de prijsonderhandeling worden aangegaan. Nadat deze naar tevredenheid is afgerond kan het werk aan de betreffende aannemer worden gegund. Dezelfde procedure kan ook worden gehanteerd bij de eventueel noodzakelijke keuze van een installateur. Afspraken over de prijs, de uitvoeringsduur, betaling in termijnen en de noodzaak van een eventuele bankgarantie worden vastgelegd in een schriftelijke opdracht.
Afhankelijk van de wens en de omvang van de werkzaamheden, kunnen er een of meerdere bouwvergaderingen georganiseerd worden met de aannemer, installateur en overige partijen die bij de bouw betrokken zijn. Gemaakte afspraken tijdens dit overleg worden vastgelegd. Er zal op worden toegezien dat afspraken worden nageleefd. Ook tijdens dit traject heeft u mij als aanspreekpersoon. Ik overleg namens u met de aannemer(s), onderaannemers, de gemeente en overige betrokkenen.
Er is reeds vastgelegd voor welk budget welke werkzaamheden zullen worden uitgevoerd. Tijdens de realisatie van de woning kan ik tijdens de verschillende bouwfases erop toezien dat daadwerkelijk wordt gerealiseerd hetgeen is overeengekomen. Naast het budget zullen zeker ook de kwaliteit en de planning worden bewaakt.
Aan het einde van de bouw wordt er een datum afgesproken om met de aannemer ( en/of installateur) de woning op te leveren. De woning wordt dan geheel nagekeken op onvolkomenheden. Er zal een proces verbaal van oplevering worden opgemaakt waarin de punten zullen worden vermeld, die binnen een eveneens vast te leggen termijn nog afgewerkt dienen te worden.
Ook als er na de definitieve oplevering alsnog onvolkomenheden geconstateerd zouden worden, kunt u op mij rekenen. Ik kan u dan alsnog van advies dienen omtrent de te benaderen instanties/bedrijven.