U als opdrachtgever bepaalt, welke taken worden uitbesteed:
Economisch haalbaarheidsonderzoek uitvoeren met daarbij een gedegen overzicht van de stichtingskosten.
Het PvE voor een gebouw bevat een omschrijving van de functies en gewenste materialisaties. Op deze manier kunnen ontwerpende partijen zich inleven in de ontwerpopdracht. Het PvE is het toetsingskader voor het ontwerp. Het PvE dient compleet en eenduidig te zijn, zodat interpretatieverschillen worden voorkomen.
Het PvE zal de volgende onderwerpen bevatten:
- Ruimte behoefte
- Ruimtelijke relaties en gebouwlogistiek
- Stedenbouwkundige aspecten
- Afwerkingen en voorzieningen
- Technische eisen
- Wettelijke eisen
- Financiële randvoorwaarden
Het voeren van overleg en het fungeren als aanspreekpunt voor o.a. de opdrachtgever, architect, constructeur, adviseurs, de gebruikers en overige belanghebbenden, behoren tot mijn taken. Ook het vooroverleg met gemeenten betreffende de noodzakelijke vergunningsprocedures behoort tot de werkzaamheden, evenals het bewaken van het vergunningentraject. De voortgang van het traject wordt bewaakt en gestuurd. Gemaakte afspraken worden vastgelegd in periodieke voortgangsrapportages.
De volgende werkzaamheden behoren tot de prijs- en contractvorming.
- Advisering en bijstaan bij het uitvoeren van onderhandse aanbestedingen
- Beoordelen van de aanneemsom, het aangeven van besparingsmogelijkheden indien bezuinigingen noodzakelijk zijn, prijsonderhandelingen
- Advisering bij de gunning en opdrachtverstrekking aan uitvoerende partijen namens de opdrachtgever
De hieronder omschreven werkzaamheden behoren tot de uitvoering / directievoering:
- Overleg met de aannemer(s) en de coördinatie van de uit te voeren werkzaamheden
- Toezicht op de uit te voeren werkzaamheden
- Toetsen van de rekeningen, gericht aan de opdrachtgever en het fiatteren van deze rekeningen, ook voor meer- en minderwerken
- Het voeren van prijsonderhandelingen en het bewaken van de budgetten
- Opstellen van periodieke overzichten inzake de financiële stand van zaken
- Prijsonderhandelingen en verlening van opdrachten ten behoeve van de bestedingen uit de stelpost(en)
- Afstemmen van uitvoeringstekeningen
- Voorbereiden, voorzitten en het maken van verslagen van voortgangs- en bouwvergaderingen
- Opstellen van het proces-verbaal van oplevering
Na de oplevering komt nog een laatste fase. De volgende werkzaamheden kunnen, na onderling overleg, worden uitgevoerd:
- Het opstellen van een eindafrekening
- Administratieve afronding van het project
- Nazorg tijdens de onderhoudsperiode
- Controle op naleving van het proces-verbaal van oplevering.